Pengoptimuman Enjin Carian (atau SEO) telah muncul bukan sahaja sebagai salah satu cara terbaik untuk mendapatkan orang ramai untuk melihat laman web anda melalui enjin carian - ia juga menjadi amalan perniagaan yang semakin menguntungkan. Mencapai bahagian atas halaman hasil enjin carian sentiasa menjadi keutamaan bagi perniagaan yang lebih besar yang bergantung kepada urus niaga internet tetapi perniagaan yang lebih kecil tidak selalu mengenali nilai Pengoptimuman Enjin Carian. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, ia menjadi jelas bahawa perniagaan tidak mampu mengabaikan SEO - tanpa mengira saiz atau skop mereka.
Oleh kerana teknik SEO tradisional menjadi berlebihan disebabkan oleh algoritma Google yang sentiasa berubah, syarikat-syarikat yang mengkhususkan diri dalam Pengoptimuman Enjin Carian telah muncul di mana-mana, menawarkan pelbagai teknik pemasaran dan pengoptimalan terkini. Berbeza dengan apa yang anda mungkin fikirkan, ini bukan satu-satunya cara untuk mendapatkan diri anda di bahagian atas halaman hasil carian Google. Sebenarnya anda boleh memperbaiki kedudukan anda sendiri, dengan mengikuti beberapa langkah dan pertimbangan yang mudah.
1. Optimize your website for mobile first
Ia seharusnya tidak mengejutkan bahawa majoriti pengguna internet kini menggunakan peranti mudah alih untuk mengakses laman web, namun, mungkin anda mengejutkan betapa banyak orang yang melayari di telefon mereka. Pelbagai laporan telah menunjukkan bahawa sebanyak 50% dari semua lalu lintas web berasal dari peranti mudah alih! Ia adalah alasan mengapa ia lebih penting daripada sebelumnya untuk memastikan laman web anda dioptimumkan untuk peranti mudah alih. Ini bermakna memastikan bahawa pelawat mudah alih anda mempunyai pengalaman paling mesra, paling mesra pengguna. Lagipun - adakah anda menghabiskan banyak masa di laman web yang tidak memuat dengan betul pada telefon bimbit anda?
Selain memastikan bahawa semua aset laman web anda memuat dengan betul pada telefon bimbit, anda perlu mempertimbangkan respons dalam reka bentuk anda, serta kebolehbacaan dan kebolehgunaan dari segi antara muka pengguna laman web anda. Pengoptimuman mudah alih merupakan salah satu faktor yang paling penting yang dianggapkan oleh algoritma Google, jadi jangan salahkan melupakannya. Mempunyai penyedia hosting web yang baik dan pelan hosting web yang cepat dapat membuat dunia yang berbeza, jadi selalu menjadi ide yang bagus untuk mempertimbangkan hosting laman web Anda pada pelan hosting berkuasa tinggi seperti pakej hosting Virtual Private Server.
2. Memaksimumkan penggunaan media sosial anda
Media sosial telah seolah-olah diambil alih di dunia dan merupakan salah satu cara terbaik untuk mempromosikan laman web anda kepada khalayak yang terus berkembang. Serta dapat memasarkan perniagaan anda kepada orang di seluruh dunia dan mengembangkan kesedaran jenama anda, anda juga akan membantu usaha SEO anda - sama ada anda menyedari atau tidak! Oleh kerana kebanyakan pengguna internet kini juga menggunakan rangkaian media sosial, mempunyai kehadiran di media sosial telah menjadi suatu keperluan. Orang hanya akan dimatikan oleh perniagaan tanpa kehadiran di media sosial kerana ia menunjukkan bahawa mereka tidak up-to-date dengan trend semasa. Faktor lain yang perlu dipertimbangkan dengan media sosial ialah enjin carian akan mengindeks profil media sosial anda - bermakna jika orang mencari anda atau perniagaan anda, mereka akan dapat mencari profil media sosial gabungan anda dengan mudah.
3. Gunakan kandungan video
Saya pasti anda sudah biasa dengan platform Youtube dan pangkalan pengguna yang besar, tetapi apa yang anda mungkin tidak sedar adalah bahawa YouTube juga secara teknikal dianggap sebagai enjin carian itu sendiri! Jadi, selain dapat memberikan kandungan yang berharga dan menarik kepada penonton anda dan menarik pelanggan baru, anda juga boleh meningkatkan ranking enjin carian anda - membantu orang mencari perniagaan anda dengan lebih mudah. Apabila orang mencari produk atau topik tertentu yang berkaitan dengan perniagaan anda di Google, mereka akan melihat video Youtube yang berkaitan pada halaman pertama!
Sebagai salah satu laman web yang paling banyak digunakan di dunia dengan berbilion pencarian setiap bulan, anda harus cuba untuk tidak mengelakkan Youtube SEO. Anda tidak mahu kehilangan kesempatan untuk meningkatkan jumlah lalu lintas dan menjana pelanggan baharu ke laman web anda. Ingat walaupun bahawa video Youtube anda juga perlu menjadi mesra SEO untuk pangkat dengan baik. Brian Dean dari Backlinko mempunyai artikel hebat tentang cara untuk memberi peringkat pada 'YouTube SEO: Bagaimana Tahap Video YouTube di 2019'.
4. Gunakan Kata Kunci LSI
Salah satu taktik SEO yang lebih baru-baru ini ialah menggunakan kata kunci Pengindeksan Semantik Panjang (atau LSI) dalam kandungan laman web anda untuk bot Google untuk merangkak. Jenis kata kunci baru ini telah diperkenalkan untuk membantu enjin carian dengan betul menentukan kaitan kandungan anda, serta apa yang sebenarnya berkaitan dengannya. Dalam erti kata lain, ia memberi Google idea yang lebih baik tentang bagaimana ia harus menilai laman web anda. Ini adalah berbeza dengan teknik yang lebih tua dari kata kunci pemadat - yang kini banyak dihukum Google. Kata kunci LSI lebih terperinci dan lebih panjang daripada kata kunci tradisional, sehingga Anda dapat menyusun konten teks Anda menjadi lebih spesifik untuk industri Anda, serta membedakan diri dari kata kunci yang berbunyi serupa.
Banyak alat untuk membantu anda menghasilkan kata kunci LSI telah muncul baru-baru ini seperti LSI Graph dan LSIKeywords.com, jadi memilih kata kunci LSI anda sering merupakan bahagian yang mudah. Apa yang penulis kerap kali sering bertengkar dengan sebenarnya adalah memasukkan kata kunci ini ke dalam teks laman web secara semula jadi - yang membawa kita ke titik akhir kita.
5. Fokus pada kandungan berkualiti tinggi yang panjang!
Salah satu kenyataan yang pemasar di seluruh dunia echo adalah "Kandungan adalah raja", dan ini tidak pernah tepat seperti yang ada di dunia SEO hari ini. Algoritma Google telah menyesuaikan diri untuk mengenali kandungan berkualiti tinggi dan maklumat sebagai faktor terpenting untuk dipertimbangkan ketika memilih tempat untuk meletakkan laman web. Ini tidak khusus untuk kandungan teks walaupun, dan juga termasuk bentuk media lain seperti kandungan video.
Laman web yang mempunyai kiraan kata yang tinggi (biasanya lebih daripada 1000 perkataan), kemungkinan besar akan lebih tinggi daripada sebuah laman web dengan jumlah kata 300 misalnya. Ini adalah kerana Google kini mempertimbangkan laman web dengan bilangan kata yang lebih tinggi untuk menjadi lebih maklumat dan relevan untuk pembaca. Ditambah dengan penggunaan kata kunci LSI, kandungan jangka panjang boleh menjadi salah satu cara terbaik untuk meningkatkan kedudukan secara organik pada halaman hasil enjin carian. Kandungan lebih lama juga lebih menarik daripada kandungan pendek, dengan syarat kandungannya berkualiti tinggi. Ini dapat meningkatkan peluang pelawat anda berkongsi dengan kawan atau keluarga mereka, yang membantu meningkatkan lagi kesedaran jenama anda.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment